اجرای 20 پروژه جدید در پژوهشگاه فضای مجازی



دكتر مجید نورحسيني در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح آخرین وضعیت پروژه های جدید و قدیمی پژوهشگاه فضای مجازی پرداخت و با بیان اینکه ایجاد مرکز ملی فضای مجازی تجمیع قابلیت های کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و محتوا است اظهار داشت: در پروژه های این پژوهشگاه با الحاق به مرکز ملی فضای مجازی تغییراتی حاصل نشده است و تنها بحث محتوا به پروژه های این پژوهشگاه افزوده شده است؛ ضمن آنکه تغییراتی نیز در بخش کوچکی از پروژه های پژوهشکده فناوری ارتباطات که با ماموریت های مرکز ملی فضای مجازی فاصله داشته به وجود آمده است.


وی با بیان اینکه پس از تغییر موسسه تحقیقات ICT به پژوهشگاه فضای مجازی، تداوم قراردادها و پژوهش هایی که در جریان بوده از جمله تهعدات ما است، خاطرنشان کرد: با تغییر پژوهشگاه ICT به پژوهشگاه فضای مجازی، تنها اتفاقی که در ابتدا افتاد یک تغییر اسم بود اما ماموریت ها و ساختار تغییر نکرد و تنها چیزی که اضافه شد تعدادی ماموریت های جدید به وظایف این پژوهشگاه بود.


رئیس پژوهشگاه فضای مجازی با تاکید بر اینکه برخی پروژه های تحقیقاتی که تا پیش از این در پژوهشگاه انجام می شد پروژه های ملی بود که حمایت های بیرون از پژوهشگاه را نیز به همراه داشت، افزود: برای مثال توسعه موتورجستجوی ایرانی، توسعه سیستم عامل بومی و توسعه مرکز عملیات امنیت -SOC – هم اکنون با قوت بیشتری ادامه پیدا کرده است.


نورحسینی با اشاره به پروژه هایی که به سفارش دستگاه های حاکمیتی انجام شده و به طور عمده مشتریان آنها از  زیرمجموعه های وزارت ارتباطات مانند سازمان فناوری اطلاعات ، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات بودند گفت: این پروژه ها براساس قراردادهایی که از پیش وجود داشته بدون هیچگونه تغییری ادامه یافته و هم اکنون نیز پروژه های سازمان فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال انجام است؛ حتی پروژه ای که با شرکت ارتباطات زیرساخت داریم با اینکه تاکنون پرداختی از سوی این شرکت انجام نشده اما به دلیل قرارداد، کار در حال انجام است و نتایج نیز به اطلاع این شرکت رسیده است.


وی در مورد پروژه هایی که به درخواست پژوهشکده های پژوهشگاه آغاز شده بود نیز به مهر گفت: براساس تفاهم صورت گرفته، مقرر شده بود که با پایان فاز اول، این پروژه ها تبدیل به قرارداد با کارفرما شود چرا که این پروژه ها بدون آنکه تبدیل به قرارداد شود به دلیل اعلام نیازی که شده باشد آغاز شده بود و این ارتباطی به تغییر اسم مجموعه نداشت.


رئیس پژوهشگاه فضای مجازی با تاکید براینکه کارفرما باید در اجرای پروژه ها مشارکت مالی داشته باشد، تصریح کرد: قرارداد برخی از این پروژه ها به دلیل قطع ارتباط و سیاست های جدید وزارت ارتباطات محقق نشد.


وی با بیان اینکه پژوهشگاه فضای مجازی دارای ظرفیت محدودی به لحاظ مالی، نیروی انسانی و زمانی است و نمی توان این ظرفیت محدود را صرف پروژه های بدون مشتری کرد، افزود: مشتری محوری و کاربردی بودن پروژه یک اصول کاری محسوب می شود و پروژه ای که کارفرما به انجام آن رغبتی نشان ندهد ادامه یافتن آن بیهوده است؛ در همین حال باید گفت پروژه هایی که به این ترتیب خاتمه پیدا کرده تعدادشان بیشتر از هفت یا هشت پروژه نیست.


نورحسینی پروژه هایی که به کارفرمایی مرکز ملی فضای مجازی جایگزین پروژه های قبلی شد را 20 پروژه براساس اعلام نیاز اعلام کرد و گفت: برای بعضی از این پروژه ها، شناسنامه تهیه شده و بعضی دیگر نیز در شورای پژوهشی پژوهشگاه مصوب شده است که تا پایان خرداد ماه تمامی این اعلام نیازها تبدیل به پروژه خواهد شد و در 4 پژوهشکده پژوهشگاه به انجام می رسد.


وی با تاکید براینکه بیش از 70 درصد ظرفیت پژوهشکده فناوری ارتباطات- CT – پر شده و 7 پروژه جاری به صورت درون سپاری در این پژوهشکده در حال اجراست اظهار داشت: تا پایان خردادماه جاری ظرفیت تمام پژوهشکده های این پژوهشگاه تکمیل خواهد شد.


رئیس پژوهشگاه فضای مجازی با بیان اینکه مرکز تحقیقات مخابرات شامل سه گروه امنیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که گروه مدیریت فاوا نیز پس از چندی به آن اضافه شد که هیچگاه شکل نگرفت افزود: پژوهشگاه فضای مجازی دارای چهار پژوهشکده است که به زودی یک پژوهشکده جدید به نام محتوا نیز به این پژوهشکده ها افزوده خواهد شد و این امکان برای پرسنل وجود خواهد داشت تا در صورت علاقه به گروه مدیریت فاوا و یا محتوا جابجا شوند و نیروهایی نیز از بیرون به مجموعه اضافه شوند.


وی به جایگاه کشورمان در زمینه های فنی و محتوایی در حوزه فضای مجازی نسبت به سایر کشورها اشاره کرد گفت: یکی از دلایلی که مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده فاصله ایران با کشورهای جهان است.


به گفته این مقام مسئول، مدل جهانی این نیست که فعالیت ها در یک جا متمرکز شود بلکه در كشورهايي که در این حوزه رشد چشمگیری داشته اند شاهد آن هستیم که این قسمت ها عموما با نظارتهای خاص دولت ها در اختیار بخش خصوصی بوده است و شاید ناهماهنگی هایی که در داخل کشور ما میان ارگانهای مرتبط با حوزه فضای مجازی وجود داشته مانع رشد این بخش بوده است براین اساس یکی از فلسفه های ایجاد شورای عالی فضای مجازی هماهنگ کردن این فعالان است.


وی تاکید کرد: این به این معنی نیست که شورایعالی فضای مجازی قصد دارد کل این حوزه  را از لحاظ اجرایی در این پژوهشگاه متمرکز کند بلکه هماهنگ کردن بخش های خصوصی و دولتی یکی از وظایف شورا و مرکز ملی فضای مجازی است و با ایجاد این مرکز می توان شاهد شتاب بیشتری به رشد کشورمان در حوزه فضای مجازی بود.