بروز رفتار تهاجمی و ضداجتماعی در کودکان در معرض دود سیگار



به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه مونترال و بیمارستان سنت جاستین دریافته اند، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا مادر در دوران بارداری سیگار می کشیده یا خیر و یا وجود هر گونه سابقه ضد اجتماعی در والدین، کودکانی که در اوایل خردسالی در معرض دود سیگار دیگران هستند در آینده دچار رفتارهای تهاجمی و ضد اجتماعی می شوند.


قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران در حقیقت بسیار خطرناک تر از آن است که فرد خود سیگار بکشد و 40 درصد کودکان در سراسر دنیا در معرض این خطر قرار دارند.


علاوه بر این قرار گرفتن در معرض دود سیگار در اوایل زندگی خطر بسیار بیشتری دارد چرا که مغز کودک هنوز در حال رشد است.


این محققان داده هایی که از دو هزار و 55 کودک از زمان تولد تا سن 10 سالگی شان به دست آمده بود را بررسی کردند. این داده ها از گزارش والدین در مورد قرار گرفتن کودک در معرض دود سیگار یا از رفتار کلاسی، معلم و خود کودکان به دست آمده بود.


کودکانی که حتی به طور موقت در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند به احتمال بیشتری در پایان کلاس چهارم رفتار تهاجمی تری از خود نشان دادند.


اگرچه این مطالعه هیچ ارتباط علت و معمولی مستقیمی ایجاد نمی کند اما ارتباط آماری حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند رفتار انحرافی را در کودکان در سالهای بعد پیش بینی کند.


این پژوهشگران توانستند قرار گرفتن در معرض دود سیگار را به بروز رفتارهای انحرافی در سالهای بعد در زندگی کودک مرتبط کنند.


تحقیقات پیشین به گروهی از کودکان پرداخته بود که عمدتا از مادرشان در مورد سیگار کشیدن در دوران بارداری پرسیده شده بود به جای آنکه از او پرسیده شود آیا در اوایل زندگی کودک کسی در اطراف او سیگار می کشیده یا خیر.


علاوه بر این تحقیقات کمتری به رفتار های ضد اجتماعی در والدین پرداخته و مطالعات کمتری نیز تاثیرات قرار گرفتن بلند مدت در معرض دود سیگار دیگران را برای کودک بررسی کرده است.


دود سیگاری که وارد محیط می شود بسیار سمی تر از دودی است که فرد سیگاری وارد ریه های خود می کند. کمبود اکسیژن ناشی از دود سیگار در سیستم عصبی مرکزی در حال رشد موجب کم وزنی در زمان تولد و رشد مغزی کند در جنین می شود.


منابع محیطی دود دخانیات مهمترین عامل منفعل و قابل پیشگیری بیماری و ناتوانی هستند.


این مطالعه حاکی است که دوره پس از زایمان زمان بسیار مهمی برای پیشگیری از بروز اختلالات عصب رفتاری است و موجب ارتقای محیط های سالم و غیر آلوده برای کودکان می شود.


نتایج این تحقیقات در نشریه Epidemiology and Community Health منتشر شده است.