تولید نهال درختان میوه عاری از بیماری در کشور/ جایگزینی نهال گل رز با ارقام وارداتی



مهدی حمیدیان- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه‌های کشور در تولید نهال‌های عاری از بیماری گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید در سال 70 میلیون نهال هسته‌دار و دانه‌دار تولید شود که این امر با توجه به دانش فنی و امکانات موجود نمی‌توان به سرعت به این هدف دستیابیم.


وی ادامه داد: در این راستا شرکت دانش بنیان ایتا صدرا به جای وارد کردن این نهال‌ها اقدام به انتقال دانش فنی آن به کشور کردیم که برای این منظور با همکاری محققان ایتالیایی اقدام به وارد کردن دانش فنی تولید نهال‌های عاری از بیماری و ویروس کردیم.


حمیدیان، با اشاره به جزئیات این همکاری خاطر نشان کرد: با تفاهم نامه‌ای که به امضای رسید با سرمایه گذاری مشترک میان ایران و طرف ایتالیایی آزمایشگاه کشت بافت گیاهان هسته‌دار و دانه‌دار در شیراز راه اندازی شد.


وی ادامه داد: علاوه بر این اقدام به وارد کردن دانش فنی تولید ژرم پلاست شد که پس از سازگاری آن با شرایط آب و هوایی ایران در آزمایشگاه تخصصی که در این زمینه ایجاد شده بود، اقدام به تولید انبوه نهال گیاهان اصیل و شناسنامه‌دار از طریق تکنیک کشت بافت کردیم.



تولید نهال‌های عاری از بیماری و ویروس در محیط آزمایشگاه کشت بافت


مجری طرح با تاکید بر اینکه در یک سال اخیر یک میلیون نهال عاری از بیماری تولید شد، اضافه کرد: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی این نهال‌ها در 12 استان کشور توزیع شدند.


مجری طرح با بیان اینکه نهال‌های تولید شده از نوع نهال‌های هسته‌دار و دانه‌دار هستند، یادآور شد: این نهال‌ها شامل آلبالو، هلو، انگور، زیتون، زردآلو، پایه سیب درختی، پایه‌های کوتاه قد و متوسط سازگار با شرایط اقلیمی کشور و گندم و جو متحمل به آفات می‌شود.


وی همچنین از تولید نهال‌های عاری از بیماری گل‌های زینتی خبر داد و افزود: در این طرح 18 قلم از انواع گل رز تولید شد که از سال گذشته جایگزین واردات این گل شد.



 


حمیدیان با اشاره به ویژگی‌های گیاهان تولید شده، خاطر نشان کرد: نهال‌های تولید شده عاری از بیماری و آفات و متحمل به آفات هستند ضمن آنکه این نهال‌ها جز ارقام پر ثمر دنیا هستند که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ستاره دار شدند.