ساخت قطعه‌ای برای محافظت از مدارهای الکتریکی از خوردگی



به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زنده‌بودی- مجری طرح درباره کاربردهای وسیله قطعه تولید شده در این باره گفت: این قطعه می‌تواند از خوردگی و آسیب‌دیدگی مدارهای الکترونیکی و مخابراتی که بر اثر رطوبت، گرما و یا ضربه دچار خرابی می‌شوند، جلوگیری و از آنها محافظت کند و تمامی تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی که با هوای شرجی، مرطوب و حتی آب سرو کار دارند می‌توانند از این محافظ کوچک استفاده کنند.


وی با اشاره به اینکه وسایل الکترونیکی که در نواحی مرطوب شمالی و جنوبی کشور و نیز در محیط‌های آبی کار می‌کنند چندین برابر وسایل الکترونیکی نقاط دیگر در معرض آسیب‌دیدگی و خوردگی قرار دارند افزود: این قطعه محافظ به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی در تمامی تجهیزات نظامی مانند کشتی‌ها و ناوبرها و نیز سیستم‌های بالابر، لیفتراک، جرثقیل، آسانسورها و همچنین تجهیزات پزشکی مانند انکوباتورها قابل استفاده است.


زنده بودی، با اشاره به عملکرد این قطعه ادامه داد: این قطعه محافظ یک لایه پوششی بر روی مدار به صورت یک فیلم حفاظتی ایجاد می‌کند و مانع از خوردگی مدارها و اتصالات می‌شود.


وی با بیان اینکه این قطعه در سایزهای مختلف تولید شده است، ادامه داد: هر یک از این اندازه‌ها بسته به وسیله الکترونیکی مورد استفاده در نزدیکی بُرد مدار الکترونیکی با برچسبی که بر روی آن تعبیه شده است قرار می‌گیرند و حجم کوچک و نصب آسان این محافظ استفاده از آن را برای متخصصان راحت می‌کند.


مجری طرح، عمر این قطعه را 10 تا 12 سال ذکر کرد و گفت: اگر مشکلی برای مدار الکترونیکی و یا دستگاه پیش نیاید، قابلیت حفاظت از مدار در این قطعه تا بیش از 10 سال باقی خواهد ماند و پس از آن باید قطعه به روز شده دیگری استفاده شود.


به گفته وی تولید این قطعه در مرحله صنعتی است و به زودی استاندارد ASTM را نیز دریافت خواهد کرد.