وضعیت ایستگاه‌های لرزه نگاری در مکران/ مسکوت ماندن پروژه پژوهشگاه زلزله



به گزارش خبرنگار مهر، دکتر انوشیروان انصاری در نشست پژوهشگاه زلزله با اشاره به تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری در منطقه مکران، افزود: نزدیکترین ایستگاه لرزه نگاری در بندرعباس 300 کیلومتر با کانون زلزله فاصله دارد.


رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار داشت: خوشبختانه موسسه ژئوفیزیک در سال‌های اخیر اقدام به راه اندازی 3 ایستگاه لرزه نگاری در منطقه کرده است که در زلزله اخیر اطلاعات و داده‌های مناسبی ارائه کرد.


وی همچنین با اشاره به تلاش پژوهشگاه زلزله در زمینه ایجاد لرزه نگاری در این باره توضیح داد: در این راستا پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در سال‌های قبل اقدام به تاسیس ایستگاه لرزه نگاری در جاسک کرد که 80 درصد پیشرفت داشته است ولی به دلیل عدم تامین اعتبارات این پروژه مسکوت ماند.


انصاری یادآور شد: به این دلیل در رخدادهای اخیر نتوانستیم داده‌های مورد نیاز را از این ایستگاه دریافت کنیم.


وی ریزش سنگ و ناپایداری شیروانی جاده‌ها را دو رخداد ژئوتکنیکی منطقه ذکر کرد و ادامه داد: همانطور که در 50 سال پیش سازه‌های خشت و گلی بیشترین تخریب را داشته‌اند در زلزله روستای ایرر بشاگرد نیز خرابی در سازه‌های خشت و گلی مشاهده شد.



ناپایداری شیروانی جاده بر اثر پیش لرزه و لرزه اصلی روستای ایرر بشاگرد


رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی اضافه کرد: علاوه بر آن به دلیل مناسب نبودن اتصال شناژها با یکدیگر بر اثر حرکت زمین شناژها از سازه کنده شدند.