علوم انسانی و اسلامی باید زیربنای تمام علوم باشد


معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در دبیرخانه ملی فناوری‌ها و نوآوری‌های علوم انسانی و اسلامی در پارک علم و فناوری قم با همکاری سایر پارک‌ها و مراکز علمی کشور، اثرگذاری علوم انسانی در جامعه بیش‌ازپیش نمایان خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان قم، سجاد محمدعلی‌نژاد روز شنبه در آیین افتتاحیه نخستین تور ملی فناوری و نوآوری در علوم انسانی و اسلامی که در پارک علم و فناوری قم برگزار شد، بیان داشت: ما برای این‌که به مرجعیت علم و فناوری‌ برسیم باید برخی از شاخص‌ها را دنبال کنیم که در همین رابطه علوم انسانی به عنوان یکی از شاخص‌های زیرساختی، تاثیر بسیاری دارد.

وی افزود: آنچه تولیدات علمی دنیا در آن رخ می‌دهد بر پایه نظریه‌ها و مبنای فکری برخاسته از علوم انسانی است و حرکت به سمت تمدن سازی نیز از این حقیقت تاثیر می‌پذیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران کشوری است که نظام فکری و فرهنگی غنی و مستحکمی دارد،‌ بنابراین علوم انسانی ما که برگرفته از آن نظام فکری غنی است، باید تاثیرگذاری بیشتری نیز در جامعه داشته باشد.

معاون وزیر علوم با اشاره به لزوم اثربخشی و کاربردی سازی هرچه بیشتر علوم انسانی در کشور، گفت: وزارت علوم در این سال‌ها با راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد این موضوع را به جد دنبال کرده‌است.

محمدعلی نژاد با بیان اینکه از لحظه‌ای که می‌خواهیم فناوری را توسعه دهیم نیازمند مبانی و بستری هستیم که به حوزه علوم انسانی مرتبط است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های فکری و فرهنگی کشورمان، می‌توانیم صاحب سبک و ایده‌های نو در این حوزه از علوم باشیم.

وی با اشاره به اینکه قم در حوزه علوم اسلامی و انسانی جایگاه خاصی دارد، تاکید کرد: امروز که در زمینه علم و فناوری به مراحل خوبی رسیدیم باید به مبانی فقهی، فلسفی و اخلاقی در این حوزه نیز نگاهی نو داشته باشیم که این موضوع با استفاده از ظرفیت‌های علوم اسلامی و انسانی محقق می‌شود.

محمدعلی‌نژاد اظهار داشت:‌ ظرفیت فارغ‌التحصیلان علوم انسانی در کشور واقعا بسیار زیاد است، اما شرکت‌های صنایع خلاق ما در این بخش خیلی محدود می‌باشد، در حالی که در دنیا این نوع شرکت‌ها بسیار دیده می‌َشود و خیلی از شرکت‌های بین المللی فعال در حوزه علوم انسانی توانسته‌اند در ارائه محصولات خلاق و درآمدزایی، موفقیت چشمگیری داشته باشند.

 

وی افزود: در همین راستا ما دبیرخانه ملی فناوری‌ها و نوآوری‌های علوم انسانی و اسلامی را در قم دایر کردیم تا ظرفیت‌های کشور در این بخش به صورت متمرکز مورد توجه قرار گیرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری با اشاره به امکان توسعه اشتغال در حوزه علوم انسانی،‌ بیان داشت: در هر حوزه‌ فناوری که بخواهیم ورود کنیم رشته‌های علوم انسانی می‌تواند در همه مراحل از ایده تا نحوه ارائه محصول تاثیر گذار باشد.

با تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیرخانه ملی فناوری‌ها و نوآوری‌های علوم انسانی و اسلامی در پارک علم و فناوری قم تشکیل شده و از ظرفیت‌های این استان برای پیگیری مسائل حوزه علوم انسانی و اسلامی و خلق ظرفیت‌های جدید در این حوزه علوم استفاده می‌شود.

گفتنی است نخستین تور ملی فناوری‌ها و نوآوری‌های علوم انسانی و اسلامی در سالن اجتماعات شهید فخری زاده پارک علم و فناوری استان قم 19 اسفند ماه سال جاری پذیرای علاقه مندان و کنشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی بویژه روسای پارک ها و مدیران مراکز رشد و نوآوران فعال بود و در این تور ملی سه نشست هم اندیشی در حوزه علوم انسانی و اسلامی با موضوعات تخصصی فقه فناوری، ترویج فناوری، سیاستگذاری علم و فناوری برگزار شد.